Calle Ocho

Vrouw en paard benoemen

Naam:
Locatie: Netherlands

zondag, oktober 01, 2006

Direkt

En dan bedoel ik niet meteen. Dan bedoel ik hoe je je boodschap overbrengt. Ik ben een direkt mens. Dat vind ik simpel. Ik zeg waar het op staat en that’s it. Maar zo blijkt het niet te zijn. Want vaak krijgt die “thats it’s ” nog een vreselijke staart waar ik me geen raad mee weet. Het heeft alles te maken met woorden als interpretatie en tact.
Mijn vriendin Marga zei wel eens” Marie dat moet je zo niet zeggen; daar schrikken de mensen van.” En dat is echt zo.
Wat ik als simpel zie en voel is voor anderen soms erg moeilijk en dat valt niet mee en dat heb ik dan niet in de gaten. Daardoor snap ik soms echt niets van de reacties die ik krijg. Even een kort voorbeeld uit de vele voorbeelden die er zijn:

Is het goed dat ik wat slobber klaarmaak en dat jij dat vanavond aan Ocho geeft?
Hoezo, krijgt hij geen eten genoeg dan?

En dan schrik ik me dus een hoedje... Waar komt dit vandaan? Heb ik gezegd dat hij geen eten genoeg krijgt???? Was dit kritiek? Kan dit opgevat worden als kritiek?
Als ik kritiek zou hebben dan zou ik dat namelijk gewoon zeggen. Maar hij zit heel anders in elkaar dan ik, hij reageert eigenlijk op iets wat veel langer geleden gebeurt is. Iets wat ik eigenlijk al vergeten ben. Goed communiceren valt niet mee, ik moet blijven oefenen.

1 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Ja ik weet wat je bedoelt. Best lastig inderdaad. Heb er ook regelmatig last van. Ben soms ook een tikkie te direct.
Een praktijkvoorbeeld van alweer heel wat jaartjes geleden.
Op mijn opleiding AB deden we aan zogenaamde 'zelfreflectie'. Maar kwam er meer op neer dat de rest jou reflecteerde in zogenaamde kringgesprekken. En laat ik daar nou net een beetje te goed in zijn!
Er was 1 meid en daar heb ik met een stalen gezicht tegen verteld dat ze gewoon ontzettend lomp was. Ik had echt noooit gedacht dat ik haar er zo mee raakte zeg! Zelden iemand ZO overstuur gezien. Poeh hee.. Typisch gevalletje ooops.

Wat betrefd die slobber zou ik niet zo moeilijk over doen. Een simpel antwoord: 'hij vindt het gewoon lekker' voldoet vaak prima.

10:43 p.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage