Calle Ocho

Vrouw en paard benoemen

Naam:
Locatie: Netherlands

woensdag, januari 30, 2008

"DE SECTOR"

Ambitie uit de nota dierenwelzijn 2008 hoofdstuk: Paarden

De sector komt binnen een jaar met een plan van aanpak om te komen tot de noodzakelijke welzijnsverbeteringen (huisvesting, voeding, transport en trainingsmethoden), waarbij ik inzet op een realisatie binnen 3 jaar. Wanneer dit niet gebeurt zal de overheid regels stellen. (notaparagraaf 8.3)
Doel:
Welzijnsverbetering bij paarden.
Wie:
De sector.
Resultaat: Plan van aanpak voor de welzijnsproblemen bij paarden waarbij huisvesting en trainingsmethoden prioriteit hebben. Samen met de sector oplossingen vinden voor welzijnsverbeteringen inzake individuele huisvesting welke experimenteel zal worden getoetst.
Planning:
Najaar 2008 moet er een plan van aanpak vanuit de sector liggen.

Wie in godesnaam is “DE SECTOR”? Is dat de KNSH, een of meerdere stamboeken bij elkaar, de maneges, de boer wiens oude paard mag blijven tot hij gaat.
Want dat is in mijn ogen het geneuzel.
Er zijn naar schatting 450.000 paarden in Nederland, 50.000 lopen in de sport. Een KNSH en een KWPN zijn volgens mij dan ook niet “De Sector”.

Zolang er niemand de verantwoordelijkheid werkelijk hoeft te nemen zal hij niet genomen worden.

In 2007 is er 100.000 euro uitgetrokken door de overheid voor “De sector” Ik geloof dat het gespendeerd wordt aan voorlichting, campagnes en folders. Maar wie bereiken we daar nu helemaal mee.
Is het dus een taak voor de overheid, die dan weer regeltjes op gaat leggen die gecontroleerd moeten worden? Een waar nog voor de regeltjes er zijn wel weer een maas in het net op gevonden zal zijn.
En eerlijk gezegd snap ik dan weer niet waarom het niet makkelijker gemaakt wordt om iemand te verbieden nog langer dieren te houden of verzorgen. Een soort curatele lijkt me ook wel wat.
Even wat essentiële regels voor het welzijn van paarden uit mijn losse mouw schudden:
  1. Beschutting
  2. Voldoende voedsel en ruwvoer
  3. Altijd beschikking over drinkbaar water
  4. Minstens 4 uur per dag weidegang, het streven moet 24 uur weidegang zijn.
  5. Houderij in kuddes of kleine groepen
  6. Een paard/pony dient altijd gezelschap te hebben aan een ander paard/pony
  7. Stallen dienen licht en luchtig te zijn
  8. Stallen minimaal 3.5 X 4.0
  9. Stalbedekking stro of vlas, geen houtkrullen
  10. Centrale basisadministratie die papieren uitgeeft en doorgeeft bij verkoop of afvoer
  11. Verplichting elke 8 weken de hoefsmid te laten komen.
  12. Verplichting tot jaarlijks enten
  13. Verplichting tot 4 x per jaar ontwormen
  14. Verplichting tot dubbel-blinde hengsten, merrie en veulen keuringen.
  15. Verplichting tot bitloze optomingen bij niet gevorderde manegeruiters.
  16. Verbod op slofteugels
  17. Verbod op scheren van tastharen
  18. Verbod op stang en trens, pelhams, rollenbitten
  19. Verbod op het uitbrengen van paarden in de sport voor hun 5e jaar. (dravers 3 jaar)
  20. Verbod op vervoer van meer dan 6 paarden of 8 pony’s in een wagen.
  21. Verbod op vervoer per trailer of vrachtwagen dat langer dan 4 uur duurt.
  22. Verbod op transport van een Nederlands paard (met een in Nederland aangebrachte en/of geregistreerde chip) binnen vier dagen na een vorig transport.
  23. Totaal verbod op het dragen van een gecoupeerde staart in Nederland voor veulens/paarden vanaf 2008.
  24. Afschaffing van de definitie “Vrij beroep” voor het vak van hoefsmid. Een degelijke opleiding is gewenst en verplicht.
  25. De inzet van laagdrempelige cursussen voor aanstaande paardeneigenaren over het hoe en wat van een paard/pony of ezelachtige.

Zo, dat waren in elk geval al drie van de vier speerpunten die men met de nota wil bereiken. Het speerpunt trainingsmethoden daar heb ik me even niet aan gewaagd, weet ik veel hoe ze in de draverijen trainen, of in het western, het trec en zo zijn er natuurlijk wel meer waar ik geen kaas van gegeten heb.
Maar het grootste probleem is natuurlijk de controle op al deze dingen. We moeten naar een cultuuromslag toe. Dit soort regels zijn allicht een begin.

Mijn oma zei het al: Verbeter de wereld begin bij jezelf!

7 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Becarefull what you wish!!
Vind dat je op veel punten gelijk hebt Mrie maar niet alles Zoals niet langer als 4 uur vervoeren ....hmmm gaat voor mij al erg moeilijk worden als ik een SGW wedstrijd heb .
vaak is het al 2 uur rijden en dan moet ik nog terug ...ne dat zou voor mij niet handig zijn maar ik weet wel wat je er mee bedoeld hoor .
Je hebt het natuurlijk over de langere ritten achter elkaar.
Maar waar heb je dit sukje over "de sector" gevonden ?

6:20 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Nou mrie je lijstje klopt aardig,zullen veel mesnen eraan zijn die veel dingen niet goed geregeld hebben voor de paarden.Ze moeten eerst eens beginnen bij de pensionstallen want daar gaat het in de meeste gevallen ontzettend mis en daarna moeten ze pas verder gaan kijken.
Trouwens leuke foto van jou en appy happie

9:33 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Marie, wind je eens niet zo op !
Ik kan het grootste deel van je eisenpakket wel onderschrijven, echter niet alles.
Je zult nu eenmaal moeten accepteren dat de tijd, dat paarden vrij door de natuur renden, al lang achter ons ligt. Al een paar honderd jaar.
Daarnaast ben ik geen voorstander van een uitputtende hoeveelheid regelgeving, ik ben geen ambtenaar. We worden in dit land al zo vergeven van de regels.
Goeden en slechten zullen er altijd zijn, dat gaan wij hier niet oplossen.
P.S. "de sector" is een ambtelijk begrip. Hier valt iedereen onder die iets met paarden te maken heeft. Dus jij bent ook onderdeel van "de sector".
Je moet jezelf wel wat meer verdiepen in de belevingswereld van een gemiddelde ambtenaar, hoor, haha.

10:08 a.m.  
Blogger Mrie zei...

@bvddddhdbi, Ik begrijp wel dat ook ik deel uit maak van de sector. Maar welke overkoepelende instantie wordt hier in dit stukkie bedoeld. Is er een comite of commissie samengesteld. Wie benmoeit zich hiermee, dat wil ik nou zo graag weten.

@anoniem; Is het wel zo dat de meeste ruis van pensionstallen komt?? Op een pensionstal is er nog sociale controle. Goede vraag: Waar od in welke situatie zou nou het meeste "Onwelzijn" voor de dieren zijn. Maneges, pensionstallen, fokkerijen, proefdierstations, in farmacuitische stallen, melkerijen, draverijenen, sportstallen....? Ik weet het niet.

2:41 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

@ Mrie, het hele artikel is dusdanig algemeen geschreven, dat iedereen zich aangesproken kan voelen, maar ook niemand.
Die instantie waar jij op doelt, bestaat niet. Of het zou de AIVD moeten zijn.

10:04 p.m.  
Blogger Mrie zei...

Nee, hij bestaat wel. Ik heb inmiddels ontdekt dat met "de sector" het productschap vee, vlees en eieren sevtie paarden bedoelt wordt. Maar wie daar in zitten. God knows

11:44 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Ik zal binnenkort even ruggespraak houden met de sector.

2:44 p.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage