Calle Ocho

Vrouw en paard benoemen

Naam:
Locatie: Netherlands

vrijdag, februari 15, 2008

"Machinevoer"

Toen ik mijn voornemen bekend maakte heb ik behoorlijk wat vragen gekregen: waarom ik dat nou wilde zien, daar bij wilde zijn, of ik het niet gruwelijk vond, of ik ook paarden vlees at...
Ik kan niet zo heel goed uitleggen waarom. Het zat ongeveer zo. Ik zag eens op het forum een filmpje wat tijdens een eerdere excursie gemaakt was. Het was een filmpje van het schieten van een paard in het slachthuis.
Tot mijn verbazing vond ik het mooi, dierwaardig, niet gruwelijk of zo. Dat had ik niet verwacht. Die verbazing was de grondslag om het eens in het echt te zien. En dat is nu gebeurt... En het was wat ik verwachtte, leerzaam, niet gruwelijk.
Dat begrip lag ondanks zijn goede bedoelingen niet aan de slachter, hij had niet zo veel tanden meer en als hij sprak zonder peuk tussen zijn lippen dan hoorde je: "Hawewara martsjejo grummelegrum paardsj gawagawa duuissssjj eng?" Gelukkig waren er ook verstaanbare mensen in de buurt die uitleg bij het proces gaven.
In mijn beleving was het eerst een paard, één seconde later een kadaver en al heel vlot werd het vlees wat bewerkt moest worden. Ik had er geen associaties bij. Als het Ocho was die daar geschoten was dan had Ocho gebleven en was het nooit “vlees” geworden. Als eigenaar moet je hier niet bij willen zijn. Ik ben ook blij dat ik Frits niet heb laten slachten, dan had ik het vandaag een stuk moeilijker gehad.
Toch snap ik het nu en is het wel een duidelijkere optie voor ooit geworden. Kijk, want Frits is dus naar de kadaverdienst gegaan, en daarvan wist ik helemaal niet wat er met de kadavers gebeurt. Ondanks dat ik dat eigenlijk niet wilde weten heb ik er toch over gelezen. De kadavers gaan door een machine die er kleine stukkies van maakt.....
Dan is dit toch beter, alleen al omdat ze dan geen “machinevoer” worden.

Hierbij ook een link naar de foto's maar die moet je echt alleen bekijken als je zeker weet dat je dat wilt. Klik hier

10 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Heej naamgenootje

ben blij dat jij (en de anderen) het als interessant hebben ervaren, voor mij en Bregje een reden om nog een soorgelijke excursie te organiseren!

Je moet alleen wel even de link van je album veranderen, die klopt niet...

Groetjes marietje

10:10 p.m.  
Blogger Mrie zei...

TX Marietje, probleem gefixed

10:33 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Die eerste foto's zijn wel erg heftig, maar daar merkt het paard ook al niets meer van natuurlijk. En inderdaad, als het eenmaal 'vlees' is is het ook gelijk een heel andere gewaarwording. Ik weet niet of ik het zou kunnen zien. (Ik ga nogal gauw onderuit..)

6:20 a.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Wat heb je daar op het laatst nu eigenlijk in je hand?

7:27 a.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Nou Mrie ik vind het onzettend kanp dat je er tegen kan.
Ik dus echt niet ....hoewel je ook zegt dat je niet aan je eigen paard moet denken kan ik het toch moeilijk niet doen .
Voor mij is het dus helemaal zeker dat Dycus dus niet geslacht gaat worden.Mede naar aanleiding van je foto's maar ook dat dat eigenlijk ook al vast stond

10:13 a.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Hallo Mrie, hier een meelezert 'van buitenaf'. Poeh, indrukwekkend. En de 'anatomische' foto's zijn interessant, dat je de spieren en organen ook eens ziet. Alleen de link naar dat wat benauwde koppie van het nog levende paard vind ik wel heftig. Weet je ook waarom ie werd geslacht?

11:42 a.m.  
Blogger Mrie zei...

@Julez, Dat zijn niet mijn handen hoor, ik heb mooi nergens aangezeten. Maar dat zijn dus twee hersenhelften die we in elkaar aan het puzzelen waren. Op zoek naar de plek waar de pin geschoten was.

6:03 p.m.  
Blogger Mrie zei...

@ Ingrid, gezellig zo'n lezert van buitenaf. Ik heb je blog ook even bekeken. Wat een gezellig koppie heeft die Paulien van je.
Het paard was een Criollo uit 2001. Hij had hevige artrose in de voorbenen. Vandaar....

8:56 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Soms verbaas je mij nog steeds, Marie.

8:20 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

ik vond het wel interessante foto's. zou best eens een paar uurtjes daar rond willen kijken, ik heb zelf nooit negatief tegenover de slacht gestaan, maar ben er nog nooit wezen kijken.

gr. mijn

12:10 p.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage