Calle Ocho

Vrouw en paard benoemen

Naam:
Locatie: Netherlands

zaterdag, april 12, 2008

Het gigantje

De kleuterjuf heeft onlangs afstand gedaan van een van haar friesjes. Aanleiding voor mij om nog eens stil te staan bij Friezen. In Soerendonk stikte het er van dus ik was in de gelegenheid ze nog eens goed te bekijken. Ik moet bekennen, ik vind er geen flikker aan. En dat ligt vast aan mij. Ze hebben allemaal veel haar, tenminste dat is de bedoeling. Ze zijn allemaal zwart of dat is de bedoeling. En in films zie je veel friezen in geschiedkundig volkomen verkeerde tijdperken opdraven. Zo’n film over de Egyptenaren waarin een Fries voorkomt, Hahahahaha....
Ja ze zijn mooi maar een beetje grijs gedraaid. Het Gigantje... ja die heeft een plekje in mijn hart, maar dat is omdat de kleuterjuf zoveel van hem houdt. Verder is het voor mij een pot nat, ik kan ze ook niet uit elkaar houden. Allemaal sokken, allemaal golfjes, allemaal trotse nekken, en voor de merries allemaal een peervormige buik.
Ik zie het gewoon niet...Misschien verblind door al die sokken, nekken, buiken, haren en het blinkend zwart.

6 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Me loves Fries, vind ze altijd errug mooi. Heb zelfs nog na B. bij een Fries gekeken... maar toen zat B. al in mijn hartje...

Achteraf gezien ben ik met al het behang en poetstijd wel blij met mijn behangloze Bradaigho ;-)

Maar ze rijden heerlijk die Friezen. Daar ligt t niet aan!

En tot de eerste lik in je gezicht konden de Friezen van de kleuterjuf je misschien foppen, daarna toch echt niet meer!!!

11:40 a.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Hmmmmmm, hoe verklaar je dan die glimmende snuit van je toen je vorige week vrijdag van ons nu verkochte 'Friesje' afstapte???? 'Héérlijk gereden' waren volgens mij de woorden die ik hoorde.......
Kijk, naar een Fries moet je toegroeien. Mijn vader wilde 25 jaar geleden al dat ik met een Fries ging rijden maar mijn criteria wijkten niet en blijven gelijk als voor ieder ander wedstrijdpaard dat ik heb mogen ervaren; minstens 1.70 en hij moet het Z (dressuur)werk aankunnen. Tja dan werd de spoeling onder de Friezen al aanzienlijk dunner!!! Maar uiteindelijk 4 jaar geleden liepen we Gigantje tegen het gigantische lijf; 1.73 en ik ben zen ZZ dressuur mee geworden!!!
Maar goed, even terug naar jou Mrie, had van jou toch deze lauwe reactie op Nederlands mooist bewaarde schat niet verwacht. Bijna uitgestorven begin 1900, vergruisd door de opmars van de tractor, herrezen voor de koets en nu 'klaar gefokt' voor de sport; Leve de Zwarte Parel!! Oké dat aanpassen voor de sport vind ik ook absoluut onverteerbaar. Je houdt van een ras en dan zul je de makken EN ongemakken moeten accepteren en niet als een soort God het model willen vernieuwen! 't Is geen auto!!!
Mijn Gigantje is een paard apart, blij dat ik dàt wel terugvind in je stukje, hij is ook al eens je muze geweest voor een blog zo'n anderhalf jaar geleden. Ach je hebt natuurlijk recht op je eigen mening maar ik wil wel de verdediging even op me nemen voor Neerlands Zwarte Parel, enorm veelzijdig, uitzonderlijk mooi en voorzien van een fijn en vriendelijk karakter. Uitzonderingen daargelaten, maar dat is bij alles zo.
Ook bij mensen.....

9:31 a.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Ik vind ze prachtig! Lange manen, mooie sokken, stoere hals.. Hier in Spanje zijn ze ook populair, want ja, ze hebben hier wat met stoere nekken en lange manen.

9:33 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Rintje...Tjallekke....Otje...allemaal zwart goud Mrie! Haha... ik vind Friezen een van de mooiste paarden rassen. Maar ieder zijn mening he! Ik vind ze echt super!!

Das mijn mening.

11:56 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

ik vind vriezen eigenlijk niet echt leuke paarden
ik vind nog steeds dat ze wel prachtig staan voor een koetsje overigens maar als ik ze onder de man zie of gewoon in de wei vind ik ze weinig eigens hebben zeg maar

8:48 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

frustrerend he?
je kunt beter zeggen dat je een paard niet mooi vindt dan toe te moetten geven dat ze prachtig zijn!! groetjes iemand die ook een fries paard wil hebben maar het niet kan betalen (zielig he?)
maar wie weet als ik lang genoeg spaar?

2:29 p.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage