Calle Ocho

Vrouw en paard benoemen

Naam:
Locatie: Netherlands

maandag, maart 31, 2008

Rossinante

De Spaanse schrijver, voluit Miguel de Cervantes Saavedra, werd in 1547 geboren en stierf in 1616, het jaar waarin ook de Engelse schrijver William Shakespeare overleed. Men neemt aan dat Cervantes in de beroemde zeeslag bij Lepanto tegen de Turken heeft gevochten voor de zaak van het Heilige Roomse Rijk (1517). Later viel hij in de handen van Barbarijse zeerovers en zat hij een aantal jaren vast in Algiers. De overige jaren van zijn leven probeerde hij aan de kost te komen door romans en toneelstukken te schrijven.
Wat doet deze figuur nou weer hier? Wel de connectie is Rossinante natuurlijk. Rossinante het magere scharminkel, de lelijke merrie die Don Quichote dapper tijdens zijn avonturen op haar rug droeg. We kennen allemaal de windmolens. Hebben misschien wel eens gehoord van de schaapskuddes die hij aanzag voor legers en het straathoertje wat in zijn gedachten transformeerde naar een prinses.
Als ik nu naar Ocho kijk dan heeft hij wel wat van haar weg. De grootste verschillen zijn dat hij geen merrie is en zeker niet lelijk. Maar hij is wel schonkig en mager. Laat je niet misleiden, het gaat beter met hem dan hij er uitziet.
De moraal van het verhaal: Het is lang niet altijd dat wat het lijkt. Ocho is mijn vriendje, ik verdedig hem met mijn leven. Ik geniet dan ook het privilege hem uit te maken voor een mottig kleedje. Ieder ander krijgt te maken met mijn persoonlijke Don Quichote.


0 reacties:

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage