Calle Ocho

Vrouw en paard benoemen

Naam:
Locatie: Netherlands

zondag, maart 30, 2008

Mopperkont

Duidelijkheden in het leven zijn best handig. Hier moet je voorrang geven. Dit is niet eetbaar. Zo laat moet je op je werk zijn en in het weekeinde zijn we vrij. Als we elkaar ontmoeten geven we een hand en als je niest houd je een hand voor je mond. Zo weten we waar we aan toe zijn en onze omgeving weet ook wat te verwachten. Allemaal prettig geregeld. Als het allemaal niet zo duidelijk is moeten we vertrouwen op de juistheid van onze keuzes en de basis daarvoor is onze opvoeding en fatsoen.
Zo kozen Happyappie en ik er voor om op een zonnige middag een smal pad te nemen door de landerijen. Na eindeloos tussen twee schrikdraadjes gereden te hebben in het voorjaarszonnetje kwamen we uit op een straatje tussen twee boerenerven. Het was er ouderwets mooi. Links van ons was een lage muur met daarachter een heel mooie en keurige moestuin nog net in zijn winterse tooi. Er was een oude man aan het werk. Ik riep nog vrolijk dat het mooi weer was voor de tuin. Maar het enige wat hij kon snauwen was: Komen jullie nou helemaal dat pad af? (Nee, we zijn komen vliegen, duh!) Maar de kans om een antwoord te geven kregen we niet. Een tirade volgde; en die hoeven, en is fietspad, en kapot lopen en dat pad is daar niet voor en dat moet ik helemaal onderhouden!
Gromgromgrom gromgrom...
Als nou iets gezegd wordt, als goh is eigenlijk privé pad.... niet de bedoeling.... dan hadden we sorry of zoiets gezegd. Klaar... Maar dit kwam als een linkse hoek, buitengewoon onaardig, fel, en onfatsoenlijk.
Wisten wij veel... er stonden geen bordjes dat het eigen weg was, geen bordje met geen paarden toegestaan én er lopen daar nog weer van dergelijke paden waarbij het nooit een probleem is ze te gebruiken.

Ik las niet zo lang geleden een artikel dat als mensen ouder worden de chemische balans in de hersenen anders wordt. Deze verandering is er de oorzaak van dat mensen naar mate ze ouder worden soms veranderen in oude mopperkonten en zure trutten. Ik dacht altijd dat dit vooral te maken had met minder zingeving hebben, minder mensen om zich heen hebben, beperkingen die er insluipen. Hoewel die factoren vast meehelpen is er dus ook een lichamelijke factor, die er voor zorgt dat er een vicieuze cirkel ontstaat waar men niet meer uit komt. Het gevolg is mopperen, knorren, respect eisen. Door het onprettige karakter hiervan groeit juist de eenzaamheid en ook de knorrigheid . Ik had zo het gevoel dat deze man er een schoolvoorbeeld van was. Doorrijden dus en blijven lachen, altijd naar pret blijven streven.
Als ik ooit zover ben en dreig te veranderen in een zeurende zure trut, waarschuw me dan a.u.b. Tegen die tijd is er vast een pil tegen gevonden.

Overigens heb ik achteraf even geïnformeerd naar de oude mopperkont. Hij bleek altijd al een mopperkont te zijn, het enige wat veranderde is dat hij oud geworden is. Als het om mensen gaat is vooraf niets echt duidelijk dat blijkt wel weer. Geef mij maar een paard, lekker duidelijk...

4 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Hihi dus toch een beetje familie van B.(nee niet Bradaigh)
Ach het sloeg idd ook helemaal nergens op je zou haast denken dat oude mensen juist blij zijn met een beetje aanspraak of in het zonnetje kunnen wroeten in je tuin .
Maar kennelijk kon hij het niet hebben dat wij zo vrolijk waren (hoewel ik dat eigenlijk niet was aan het begin van de rit en dat dus de reden was dat wel lekker een buitenrit zijn gaan maken met Mrie )Of zou dat de reden zijn geweest dat daarna mijn dag weer zo snel goed was .....?
Dat er mensen zijn die zich toch (dagelijks) ellendiger voelen als ik op die dag 10 min.?
Hmmmmm in iedergeval heb ik die dag weer erg genoten en veel geleerd!

8:30 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Met mijn hoofd volgetankt met wijsheid (ahum!) kom ik net terug van mijn koetsierscursus en daar hebben wij het toevallig vandaag gehad over toegang tot wegen, erven, terreinen en dergelijk. Hierbij is ons geleerd dat òòk al staat er een bordje 'eigen weg' bij een openbare doorgang en is deze niet afgesloten of anderzijds door de daartoe bevoegde instanties (!!)voorzien van een gebod dat je de toegang ontzegd, je hier gewoon mag rijden!!! Bordje 'eigen weg' heeft net zoveel waarde als '...stelt zich niet aansprakelijk'. Waarde 0,0. Zuurpruim moet dus maar lekker verder schoffelen of vast een gat beginnen te graven ...
Maar tijd voor iets leukers.
Ik moet zeggen dat ik mij nog nooit in zoveel vrijwillig verleende voorrang en begrip van medeweggebruikers heb mogen wentelen als vandaag in Kaatsheuvel-City waar wij met 6 aanspanningen (zonder "L" bordjes!) los werden gelaten op de openbare weg door onze cursusleider (dat die man nog slaapt 's nachts...!). Blijkbaar genieten sommige mensen ook van òns, als wij paardenvolk ons in het hedendaagse gemotoriseerde gedrang mengen als waren wij Amish. Dank u allemaal wel lieve automobilisten!!! Mag ook wel eens gezegd worden toch?!! En dan laten we die 10 horken die on de oogkleppen bijkants van de kop reden terwijl zij ons afsneden gewoon voor de gezelligheid even buiten beschouwing.

10:14 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Marie en boeren....hahaha! Plus en min. Dag en nacht. Zwart en wit. Maar afgezien van de felle reactie..snap ik die oude mopperkont toch wel hoor. Ik vind het eigenlijk heel gevaarlijk, om met een jong paard tussen twee schrikdraden te gaan rijden.. . En het pad dat dan uitkomt op iemand zijn prive terrein. Tsjah...ik denk niet dat het de eerste keer is dat die un mens zoiets meemaakt. En ja, oude mensen houden niet van verrassingen, veranderingen. Da's algemeen bekend. Daar kun je mee omgaan of niet. Oude mensen. Ik KON dat heel goed. Maar ik heb er de brui aan gegeven. Voor mij alleen nog maar hundjes! X

5:23 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Kleuterjuf: Pas maar op, wie een gat graaft voor zichzelf, valt een ander erin!

5:29 p.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage