Calle Ocho

Vrouw en paard benoemen

Naam:
Locatie: Netherlands

donderdag, februari 21, 2008

Hobby

Ik wil nog even voort borduren. Niet echt borduren want dat is een hobby van niks. Dat verhalen schrijven is dus leuk. Maar soms ook lastig. Wat ik wil is een verhaal wat lekker loopt en “Rond” is. Een inleiding, een afleiding en een inkoppertje, simpel gezegd.
Hobby vind ik maar een raar woord, dat zei ik al. Kanjer suggereerde de oorsprong van dit woord eens op te gaan zoeken:


Uit het engels:
  1. Het engelse woord Hobby is een verkorting van ‘Hobby-horse’ ofwel ‘stokpaardje’. Stokpaardje, een geliefd onderwerp.
  2. Hoby(n) (ca. 1200): Licht bewapende ruiter
  3. Verbastering van Robin of Robert wat in de geschiedenis van Engeland blijkbaar een geliefde paardennaam was. Net zo iets als onze ‘Bles’ misschien.
Of uit het frans:
  1. Aubin (ca 1350): Klein paardenras uit Engeland of Ierland
  2. Afgeleide van Hober (oud fr ca 1307) onrustig bewegen
  3. (Middel fr ca 1534) Obin, gebroken galop
De oorsprong van het woord 'Hobby' heeft dus met paarden te maken, en niets met kantklossen of postzegels verzamelen. En ja we zijn rond, want waar draait het hier nou allemaal om...

5 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

hey dat is grappig dus ik beoefen echt een Hobby.....hmmm intressant
Wat jij hier nu hebt gedaan Mrie deed onze leraar Nederlands ook altijd .
De oorsprong van het woord uitleggen erg intressant allemaal

6:23 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Bedankt Marie, nu weet ik de oorsprong van het woord hobby.
Maar ik vind wel dat je een beetje minderwaardig doet over kantklossen. Dat is een hele volwaardige hobby, waarin veel mensen een zinvolle besteding van hun vrije tijd vinden.
En toen werd ik wakker.

9:40 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Dank je wel voor je research, Mrie, ik was er nog niet toe gekomen! :)

10:59 p.m.  
Blogger hittepetit zei...

mooie verwoording over onze grote passie paarden.

11:40 a.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Prachtig ja!

De Trol

12:59 p.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage